Ny universitetsstudie

bekrefter at Innersvingen

Rockeringer krymper midjen


Mange har sagt det, men nå har vi fått bevis: trening med Innersvingen Rockering gir smalere midje.


“Metabolic measurement via breath gas analysis.”

Innersvingen rockeringer er gøy, men gir også trening som må tas alvorlig. Dette bekreftes i en fersk studie som er utført i Canada ved University of Waterloo, Spine Biomechanics Laboratory.


Studien ble gjort på en gruppe med 14 lett overvektige kvinner, og foregikk over seks uker. Forskerne samlet flere forskjellige typer data, inkludert kaloriforbrenning, underhudsfett, kroppsmål og muskelaktivering.  Her er de viktigste funnene:


* Midjemålene krympet i gjennomsnitt med 3,35 cm. Hoftemålene krympet også, men ikke like mye. “Timeglassfasongen” ble med andre ord forsterket. Disse endringene var tydelige nok til å regnes som statistisk signifikante.


* Kaloriforbruket under normal bruk var 300-420 kcal/time, mest hos uerfarne brukere og når ringen gikk motsatt vei av vanlig.


Forskerne gjorde også et overraskende funn, som gjaldt fordelingen av fettet omkring på kroppen. Etter studieperioden hadde forsøkspersonene i gjennomsnitt litt mer underhudsfett enn før, samtidig som de hadde fått smalere midje, sterkere muskler og lavere kroppsvekt. Dette resultatet var så uventet at forskerne ikke hadde noen måte å forklare det. En mulighet er at treningen og den kraftige massasjen fra ringen har virket selektivt inn på bukfettet, og fått dette til dels å forsvinne og dels til å omdannes til underhudsfett.


Hvis denne forklaringen stemmer, vil det være en sensasjon. Bukfett ligger som navnet sier lagret inne i bukhulen, særlig rundt leveren. Det regnes som meget vanskelig å bli kvitt, og er sterkt assosiert med hjerte- og karsykdom, diabetes 2, insulinresistens og andre vektrelaterte problemer. Inntil videre må denne muligheten bli stående med et stort spørsmålstegn etter, inntil forskerne får gjennomført en ny studie der de også måler bukfettet.


I tillegg ble Innersvingen Rockeringer sammenlignet med tradidsjonelle rockeringer, når det gjaldt hvor sterkt de aktiverte musklene i rygg- og mageregionen. Metoden som ble brukt kalles elektromyografi, og går ut på å sammenligne hvor kraftig muskelen blir brukt under trening, med den sterkeste muskelbruken som forsøkspersonene klarer å få til på kommando.Ikke uventet ga Innersvingen Rockeringer betydelig sterkere aktivering av samtlige av de 10 musklene som ble målt, med nivåer som typisk lå på 40-80% av det kraftigste som brukerne greide å ta i uten ringen. Forskjellen til tradisjonelle rockeringer var størst når det gjaldt mageregionen, der Innersvingen Rockeringer ga ca. 70% høyere stimulering av Rectus Abdominus.


Kilde:

“Analysis of physiological and biomechanical variables over a 6 week trial using a Powerhoop together with investigation of mechanisms of hooping.” Department of Kinesiology, University of Waterloo, Waterloo, Ontario, Canada N2L 3G1


For mer informasjon om studien, kontakt:

Jørgen Klaveness

tlf 9205 9959

jk@powerhoop.eu


BESTILLbestilling.htmlbestilling.htmlshapeimage_7_link_0